مروري بر روش ها و تکنيک هاي مطالعه

 

براي داشتن مطالعه اي اثربخش نوشتن نکات مهم در حين خواندن ضروري است

تا براي مرور مطالب، دوباره لازم نباشد کتاب خوانده شود و در زماني کوتاه از روي

يادداشت هاي خود، مطالب را بتوان مرور کرد.

 

1- خواندن بدون نوشتن: همانطور که اشاره شد اين روش مطالعه نادرست است. 

بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا کرد

و نکات مهم را يادداشت کرد

2- خط کشيدن زير نکات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد

ولي روش کاملي براي مطالعه نيست

 

3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم

روشي مناسب براي درک عميق مطالب و خواندن کتب درسي نيست ولي

مي تواند براي يادگيري مطالبي که از اهميت چنداني برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

 

4- خلاصه نويسي: در اين روش دانش آموز مطالب را مي خوانيد و آنچه را درک کرده

است بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت مي کنيد که اين روش براي مطالعه

مناسب است

5- کليدبرداري: کليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است.

در اين روش دانش آموز پس از درک مطلب، بصورت کليدي نکات مهم را يادداشت مي کند

 

6-  خلاقيت و طرح شبکه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصاً

فراگيري مطالب درسي است. در اين روش دانش آموز مطالب را مي خواند، پس از

درک حقيقي آنها نکات مهم را به زبان خود( و نه بصورت جملات کتابي ) و بصورت

کليدي يادداشت مي کند و سپس کلمات کليدي را بر روي طرح شبکه اي مغز مي نويسد

(در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شکل ممکن سازماندهي کرده و نکات اصلي و

فرعي را مشخص مي کند) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب،

فقط به طرح شبکه اي توليد شده مراجعه کرده و با ديدن کلمات کليدي نوشته شده

بر روي طرح شبکه اي مغز آنها را خيلي سريع مرور کند. اين روش درصد موفقيت

تحصيلي دانش آموزان را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را

بسيار آسان مي کند و بازده مطالب را افزايش مي دهد.